Hirüdoterapi (Tıbbi Sülük Tedavisi)

Tıbbi Sülük Tedavisi

Sülük tedavisi bilinen ilk kayıtlara göre M.Ö. 50. yüzyıla kadar dayanır. Sülükler Avrupa’da tıbbi olarak kullanılmaya 15. yüzyılda başlamıştır. Sülük tedavisinin tüm dünyada popüler bir hale gelmesi 19. yüzyılda gerçekleşmiştir.

Söz konusu dönemde Avrupa’nın pek çok bölgesinde sülük çiftlikleri ve üretim tesisleri kurulmuştur. Günümüzde de modern tıp yöntemleri ile birlikte kullanılmakta, uygulamalar uzman ve deneyimli hekimler tarafından gerçekleştirilmekte, bu sayede muhtemel yan etkiler de azaltılmaktadır.

Hirudoterapi Nedir?

Tıbbi adı Hirudo Medicinalis olan ve halkalı solucanlar grubunun bir üyesi olan sülük, yüzyılları aşkın süredir tıbbi amaçlı olarak kullanılır. Hirüdoterapi ise vücutta belirlenmiş olan noktalara sülük konulması, canlının da bu bölgeleri ısırarak biyoaktif salgısını bölgeye bırakması ile gerçekleştirilen tedavi yöntemidir. Sülükler tarafından bırakılan biyoaktif salgı 4 önemli özelliği ile öne çıkar:

• Kas gevşetici (miyorelaksan),
  • Kan durultucu (antikoagülan),
  • Bağışıklık düzenleyici (immünomodülatör),
  • Dolaşım düzenleyici (mikrosirkülasyon).

Sülük insan derisine ya da mukozalara yapışır ve kan emmeye başlar. Bu sırada tükürük bezleri aracılığıyla hirudin adı da verilen biyoaktif bir madde salgılarlar. Söz konusu salgı kanın pıhtılaşmasını engeller ve böylelikle kanama oluşmasına neden olur.

Aynı zamanda bu salgıda kılcal damarların açılmasını sağlayan histamin benzeri bir madde de bulunur. Salgı içerisinde bulunan anestezik madde ise ağrı oluşumunu azaltır ya da engeller. Günümüze sülük tedavisinin modern tıp yöntemleri ile birleştirilmesi, oluşabilecek yan etkileri de minimum seviyeye indirmiştir.

Sülük tedavisi başta osteoartrit (kireçlenme) ve benzeri dejeneratif eklem hastalıklarında, bacaklarda oluşan varislerin tedavisinde ve tendon enflasmanyolarında olmak üzere çok çeşitli hastalıkların tedavisinde kullanılabilir.

Hirüdoterapi Hangi Durumlarda Kullanılır?

Vücutta bulunan fazla ve zehirli kanın atılmasına yarayan tıbbi sülük tedavisi nezleden kansere, ülserlerden kalp yetmezliği gibi hastalıklara kadar çok çeşitli hastaların tedavisinde kullanılır. Hirudoterapinin kullanılabileceği başlıca durumları şu şekilde listelemek mümkün:

• Varis ya da toplardamar yetmezlikleri,
  • Romatoid artrit ve benzeri romatizmal hastalıklar,
  • Migren ve çeşitli gerilim baş ağrıları,
  • Kopan bir uzuv yerine dikildikten sonra kan akışının yeniden sağlanması için,
  • Çeşitli göz hastalıkları,
  • Eklemlerde meydana gelen bozukluk ya da kireçlenmeler,
  • Kas ağrıları,
  • Boyunda, sırtta ya da belde meydana gelen omurga rahatsızlıkları,
  • Kronik hepatit ve karaciğer hastalıkları,
  • Baş dönmesi ve kulak çınlaması gibi sorunlar,
  • MS, ALS, felç ya da parkinson gibi dejeneratif sinir sistemi hastalıkları,
  • Egzama, kronik deri hastalıkları, sedef hastalığı, ürtiker ve akneler gibi cilt sorunları,
  • Bağışıklık sistemi hastalıkları ya da kronik yorgunluk sendromu.

Hirüdoterapi başta yukarıdaki hastalıklar olmak üzere daha pek çok hastalığın tedavisinde kullanılıyor. Bir diğer yandan hirüdoterapi uygulamasının hemofili gibi kanama ya da pıhtılaşma sorunu olan, ciddi kansızlık problemi çeken, kan sulandırıcı ilaçlar kullanan hastalarda kullanılmaması önerilir. Aynı şekilde gebelik yaşayan ya da emziren kadınlarda ve cerrahi girişim öncesinde de uygulanmamalıdır.

Hirüdoterapi Nasıl Uygulanır?

Hirüdoterapi uygulaması öncesinde herhangi bir hazırlık yapmaya ihtiyaç yoktur. Fakat parfüm ya da deterjan gibi kimyasal kokular sülük uygulamasını zorlaştırabilir. Aynı şekilde uygulama yapılacak bölgenin terli olması da sülüklerin yapışmasını zorlaştırır.

Uygulamayı yapacak olan hekim tarafından bölge steril bir hale getirilir ve ardından sülüğün bölgeye tutunması sağlanır. Uygulama sırasında sülüğün ilk ısırdığı an hasta tarafından hissedilir.

Fakat sonrasında sülük anestezik bir madde salgıladığı için hastalar tarafından ağrı hissedilmez. Uygulama yaklaşık olarak 20 ila 60 dakika arasında sürer.

Sülük tutunduğu bölgeyi genellikle kendiliğinden bırakır fakat gerekli görüldüğü durumlarda hekim tarafından bırakması sağlanabilir. İşlem sonunda kanamanın durdurulması için pansuman uygulanır.

Hirüdoterapi Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Hirüdoterapi yüzyıllardır bilinen bir tedavi yöntemi olarak, pek çok hastalığın tedavisi için kullanılmaktadır. Hirüdoterapi hakkında yukarıda vermiş olduğumuz bilgiler dışında bilinmesi gereken önemli noktalar ise şu şekilde:

• Sülük uygulamasını yapıldığı bölgelerde kaşıntı ve kızarıklık olabilir, bazı durumlarda kanama 4 saatten fazla sürebilir.
  • Toplum içerisinde sülüğün vücutta bulunan pis kanı emdiğine yönelik bir algı bulunur fakat bu doğru değildir. Sülük yalnızca salgısında bulunan biyoaktif maddeleri insan vücuduna geçirir ve bu maddeler kan dolaşımına karışır.
  • Uygulama bölgesinde birkaç ay iz kalabilir.

Uygulamanın sonuç vermesi adına kullanılacak olan sülüklerin Tarım Bakanlığı tarafından onaylanan üretim tesislerinden alınmış sülükler olması gerekir.

Her sülük tek kullanımlıktır ve uygulama tamamlandıktan sonra tıbbi atık yönetmeliğine uygun olarak imha edilmelidir. Son olarak, uygulamanın alanında uzman ve deneyimli bir hekim tarafından gerçekleştirilmesi gerekir.

Yorumlar (4)

Eklem iltihaplı tonatizmaya kaç defa sülük kullanmak lazim

Doç. Dr. Saliha Eroğlu Demir

Merhaba,
Merak ettiğiniz tüm detayları soruları mail adresimizden salihademireroglu@gmail.com iletişime geçerek sorabilirsiniz.

Daha once suluk yaptirmadim ama bu sefer hacamat ve suluk ayni anda yaptirdim ,

Hocam bi yakınım süluk tedavisi yapacak kendisi şeker hastası ve janumet denen ilaç kullanıyor sülük uygulamadan önce ve sonra ne yemeli ne yememeli yazabilir misiniz